Děti a příjem tekutin

Pití je pro člověka základní podmínkou života. Příjem a využití tekutin probíhá na několika úrovních činnosti lidského organismu. Kromě fyziologického hlediska se na pití můžeme dívat také z pohledu psychologického nebo kulturně-společenského. Pití se bohužel může stát i rizikovým faktorem při vzniku nežádoucích návyků a závislostí.

Dítě na kole pije z láhve vodu.

Mateřské mléko a význam kojení

První tekutina, se kterou se narozené dítě setká, je mateřské mléko nebo jeho náhražka. Svým složením je mateřské mléko geniální koktejl tvořený prsními žlázami matky na míru dítěti. Kojení má obrovský význam pro zdravý fyzický i psychický vývoj dítěte. Kromě toho, že dítěti poskytuje potřebnou výživu (obsahuje z důležitých živin bílkoviny, cukr a tuk), podporuje také jeho imunitu a působí i jako prevence nadváhy. Dítě se mateřského mléka totiž nikdy “nepřepije”. Světová zdravotnická organizace doporučuje kojit dítě do 2 let věku.

Sladké a barevné limonády

Se zaváděním příkrmů se dítě setkává s dalšími nápoji. V dětství je nejdůležitější sladká chuť, pro kterou jsou děti „naprogramovány“ složením mateřského mléka. S věkem dětí se postupně mění i chutě, u starších bodují sladkokyselé nápoje, jak se do repertoáru oblíbených chutí dostává i kyselá chuť. Dnes jsou to citrusové nápoje, ovocné šťávy, džusy

a limonády. Dříve dětem chutnal třeba lák od okurek. Menší děti většinou odmítají hořké nápoje, pokud tedy nechtějí napodobovat dospělé (např. pití piva u tatínka). 

Děti obecně preferují barevné potraviny a nápoje (podle výzkumů vede červená barva, potom žlutá, oranžová a oblíbená je také hnědá barva kolových nápojů).

Podávání sladkých nápojů předškolním dětem může dost posílit jejich zálibu ve sladkostech. Nedoporučuje se dětem pravidelně podávat jako hlavní nápoj ani slazený čaj cukrem, medem a různými sirupy.

Spotřeba slazených nápojů u českých dětí dle studie HBSC dlouhodobě klesá. Za posledních 12 let se počet školáků, kteří denně pijí limonády, snížil na polovinu. Pravidelné pití slazených nápojů uvádí méně než 20 % adolescentů napříč věkovými a genderovými kategoriemi.

Limonády, kolové a energetické nápoje – rizikový faktor životního stylu

Přes opakovaná varování vůči nadměrnému podávání kolových nápojů malým dětem je zřejmé, že mnohé matky je dopřávají svým ratolestem bez větších omezení. I u dětí byla provedena četná pozorování, která prokázala hyperaktivitu, nespavost a zvýšenou

dráždivost i po jednorázovém podání kofeinu. Je třeba vzít v úvahu, že v jednom šálku kávy je asi 80 mg kofeinu, kolové nápoje obsahují asi 125 mg v jednom litru. To by měli mít na paměti rodiče a dbát alespoň na to, aby jejich děti nepily kolové nápoje večer před spaním.

Co jsou to „energetické nápoje“? Jsou to většinou limonády s vysokým obsahem cukru, obohacené o povzbuzující a jiné fyziologicky působící složky (kofein, chinin, taurin, L-karnitin, lecitin, schizandra, glukuronolakton, vitaminy, minerální látky aj.). Pokud nápoj obsahuje kofein v množství vyšším než 150 mg/kg (obvyklé kolové nápoje mají obsah nižší), musí to být uvedeno. Nápoje nesmějí být konzumovány současně s alkoholem a nejsou vhodné pro děti, těhotné ženy a osoby s přecitlivělostí na kofein. Na obalu musí být uvedeno složení, a to obsah energie i obsah živin (bílkoviny, cukry, tuky). Problematická jsou však některá reklamní tvrzení zdůrazňující vliv na výkonnost apod. 

Studie HBSC uvádí, že více než desetina mladých Čechů má sklon k rizikové konzumaci energetických nápojů. Na třicet tisíc českých školáků ve věku mezi 13 a 15 lety je tak ohroženo jak řadou zdravotních rizik spojených se zvýšenou konzumací těchto nápojů, tak dalšími faktory, které s jejich pitím podle zjištění autorů studie souvisí – ať už jde o kouření, opakovanou opilost, konzumaci marihuany, agresivitu nebo potíže se spaním.

Co se považuje za rizikové pití energetických nápojů? Většinou se uvádí vypití jednoho energetického nápoje týdně, studie HBSC je méně „přísná“ a počítá s hranicí 2 energetických nápojů za týden. U limonád se sleduje každodenní konzumace.

Pití energetických nápojů stojí podle zahraničních výzkumů za řadou zdravotních problémů, jakými jsou zvýšený krevní tlak, srdeční příhody či arytmie, poruchy stravování, diabetes 2. typu, změny chování, agresivita nebo deprese. Slazené nápoje nás zajímají jednak kvůli jejich stále vysoké oblibě mezi školáky, jednak kvůli jejich spojení s obezitou nebo kazivostí zubů.

Rodiče, jděte příkladem a vysvětlujte

Co když už dítě propadlo pití sladkých limonád, kolových nebo energetických nápojů? Čím jsou děti mladší, tím větší vliv na ně jejich rodiče mají. Nejlepším doporučením pro rodiče, učitele a trenéry je jít dětem příkladem. Vypít společně u snídaně hrnek čaje, upozorňovat děti v průběhu vyučování a tréninků, že se mají napít apod. A vysvětlovat – přiměřeně jejich věku. 

Je třeba si uvědomit, že pití sladkých nápojů blokuje chuť na potraviny obsahující hodnotné živiny, které dětský organismus nezbytně potřebuje (bílkoviny, vitaminy, minerální látky). Poměrně časté je používání aspartamu, což může být v určitých případech rizikové. Kyselina v něm obsažená mimo jiné zvyšuje hladinu některých aminokyselin v mozku, a tím ovlivňuje jeho činnost. 

Pijte vodu

Mnohé děti si nedovedou představit, že by měly pít čistou vodu. Až v posledních letech se naštěstí více rozšiřuje pití pramenitých nebo minerálních vod, dokonce lidé začali více důvěřovat kvalitě obyčejné kohoutkové vody a upouštějí od kupování balené vody. Rozšířilo se používání filtrů na vodu a domácích sifonů na přípravu perlivé vody.

Mléko – zdroj tekutiny i živin

Mléko je významnou složkou výživy předškolních dětí. Je pro ně kromě tekutiny cenným zdrojem energie a důležitých živin. Bohužel, mléko se u nás mnohdy nabízí dětem (zejména v základních školách) ochucené a slazené. Předškolní děti, pokud nejsou alergické na mléko, obvykle je buď mají rády, nebo k němu nemají vyhraněný, ne však negativní

vztah. Otázkou je, zdali jim je rodiče podávají a v jaké podobě. Pochoutkou pro děti mohou být mléčné koktejly. Na druhou stranu jsou i odpůrci pití mléka – např. příznivci veganské stravy. Je třeba zmínit i intoleranci laktózy a alergii na bílkovinu kravského mléka, která však většinou do 3. roku dítěte vymizí.

Pitný režim

O pitném režimu dětí i dospělých se i mezi odborníky vedou vášnivé diskuse. Pitný režim je důležitý, děti se mu musí učit a je na nás dospělých, abychom jim pomohli vytvořit si rozumné návyky, které si odnesou do dospělosti. 

Množství tekutin, které by měly za běžných klimatických podmínek zkonzumovat děti (dle doporučení MZ ČR):

od 2 do 3 let               1,3 litru tekutin,

od 4 do 8 let              1,6 litru tekutin,

od 9 do 13 let             1,9 (dívky) – 2,1 (chlapci) litru tekutin,

(děti od 14 let jsou považovány za dospělé).

Mezi hlavní faktory, které potřebné množství tekutin ovlivňují, například patří:

  • náš zdravotní stav,
  • běžné aktivity, které během dne provozujeme,
  • sportovní aktivity,
  • prostředí, v němž se nacházíme (horký suchý vzduch apod.).

Je známo, že nedostatek tekutin se projevuje kromě fyziologických poruch i v duševní oblasti. Žíznění vede k poklesu psychické výkonnosti, změnám nálady, v pokročilém stadiu až k halucinacím. U dětí může jít o projevy podobné ADHD.

Naštěstí se obecně zlepšil přístup dětí k tekutinám (během vyučování, dostupná pitná voda z kohoutku, výběr více druhů nápojů ve školce a školní jídelně). Trenéři sportovních klubů dbají na přestávky na pití a my jim doporučujeme, aby na každou hodinu sportovní zátěže počítali se spotřebou min. 1 litru tekutiny v tomto rozložení (0,3 l před tréninkem, 0,5 l během tréninku a zbytek po tréninku).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Add to cart